1.3 Onderzoekend leren (stap 1-6)
1.3 Onderzoekend leren (stap 1-6)
Stap 1: Wat is het onderwerp?
- Wat heeft de meester/juf verteld over het onderwerp?
- Kijk in boeken over het onderwerp.
- Zoek op internet over het onderwerp.
- Maak aantekeningen in de projectgids.
Tips voor zoekwoorden (ook afbeeldingen)
Tips voor websites
Stap 2: Wat weet ik er al van?
- In de projectgids bij stap 2 schrijf je minstens zes woorden in het woordweb op.
- Ga bij je groepje zitten als je samenwerkt, zodat je samen kunt overleggen.
Stap 3: Welke kennis wil ik opdoen?
- Denk na over wat je graag wil leren over het onderwerp.
- Bedenk vijf tot tien leervragen of kies uit de voorbeeldleervragen.
- Controleer de vragen aan de hand van de checklist.
- Kies twee leervragen uit waar je aan wil werken dit project.
Checklist leervragen
- Past de leervraag bij het onderwerp?
- Is de vraag leerzaam?
- Is er genoeg informatie over te vinden?
- Is de vraag haalbaar om te beantwoorden?
Voorbeeld leervragen
Analyseren
- Hoe verschilt digitale kunst van traditionele kunstvormen zoals schilderen?
- Wat is het verschil tussen beeldende kunst, podiumkunsten en digitale kunst?
- Hoe kun je zien of een schilderij gemaakt is in de stijl van realisme of abstracte kunst?
- Op welke manier laat een dans, zoals Halay of Kathak, iets zien van de cultuur waar hij vandaan komt?
Evalueren
- Vind jij dat kunst vooral mooi moet zijn, of mag het ook vreemd of verdrietig zijn? Leg uit.
- Welke kunstvorm vind jij het meest waardevol voor kinderen van nu: muziek, dans, schilderen of digitale kunst? Waarom?
- Denk jij dat kunst gemaakt door een computer (AI) net zo waardevol is als kunst gemaakt door mensen? Waarom wel of niet?
Creëren
- Ontwerp een eigen kunstwerk dat een emotie laat zien (bijvoorbeeld blijdschap of boosheid).
- Maak een ontwerp van een gebouw dat niet alleen praktisch is, maar ook een kunstwerk.
- Maak een korte poster of slogan waarin je uitlegt waarom kunst belangrijk is voor iedereen.
- Ontwerp een nieuw muziekinstrument dat nog niet bestaat. Hoe klinkt het en hoe bespeel je het?
- Bedenk een kunstwerk dat jouw dorp of stad vrolijker zou maken. Wat zou je maken en waar zou je het neerzetten?
Stap 4: Hoe ga ik presenteren?
- Bedenk op welke manier je het antwoord op jouw leervragen wil presenteren.
- Bekijk in de projectgids bij stap 4 de ideeën voor de presentatievormen.
- Vink aan wat jou aanspreekt of vul je eigen idee in.
Stap 5: Aan welk persoonlijk leerdoel ga ik werken?
- Kies in de projectgids een persoonlijk leerdoel waar jij beter in wil worden.
- Geef jezelf een cijfer hoe goed je het nu vindt gaan.
- Bedenk hoe je gaat oefenen en wie je kan helpen.
Je kunt ook gebruik maken van de themakaarten van de SLO voor het kiezen van een doel en deze overschrijven in jouw projectgids.
Stap 6: Wat is mijn planning?
Dit project duurt acht weken.
Vul de planning in de projectgids in.
Planning
- Les 2: leervraag 1
- Les 3: leervraag 1 en 2
- Les 4: leervraag 2 en voorbereiding doe-opdracht
- Les 5: doe-opdracht
- Les 6: presentaties afmaken
- Les 7: oefenpresentatie
- Les 8: presentatie
