De rekenlijn is bedoeld voor sterke rekenaars in groep 3 t/m 8 die behoefte hebben aan meer uitdaging, verdieping en verbreding.
Leerlingen werken aan 28 doorgaande leerlijnen, waarbij elke week één rekenvaardigheid centraal staat en de moeilijkheid stapsgewijs toeneemt.
Naast rekenkundige vaardigheden ontwikkelen leerlingen ook analytische, creatieve en praktische denkvaardigheden, wat hun brede cognitieve groei stimuleert.
De rekenlijn biedt scholen een doordacht en structureel verrijkingsaanbod voor sterke rekenaars, zonder extra belasting voor het team.
Onderbouwing
Een uitdagend aanbod versterkt de motivatie en prestaties van sterke rekenaars (Singer et al., 2016).
Succesvolle intelligentie vraagt om analytische, creatieve én praktische vaardigheden (Sternberg, 2002).
In de Taxonomie van Bloom wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten denkvaardigheden. Hogere orde denkvaardigheden (analyseren, evalueren, creëren) helpen leerlingen kennis op een andere, diepere manier te verwerken (Krathwohl, 2002).
Bronnen:
• Krathwohl, D. R. (2002). A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Theory Into Practice, 41(4), 212-218. • Singer, F. M., Sheffield, L. J., Freiman, V., & Brandl, M. (2016). Research On and Activities For Mathematically Gifted Students. • Sternberg, R. J. (2005). The theory of successful intelligence. Interamerican Journal of Psychology, 39(2), 189–202.
Zichtzending en licenties
Meer en actuele informatie over een zichtzending, licenties en prijzen is te vinden op www.briljantonderwijs.nl.