1.2 Doelen en doelgroep

1.2 Doelen en doelgroep

Voor wie is de rekenlijn ontwikkeld?
  • De rekenlijn is bedoeld voor sterke rekenaars in groep 3 t/m 8 die behoefte hebben aan meer uitdaging, verdieping en verbreding. 
  • Leerlingen werken aan 28 doorgaande leerlijnen, waarbij elke week één rekenvaardigheid centraal staat en de moeilijkheid stapsgewijs toeneemt. 
  • Naast rekenkundige vaardigheden ontwikkelen leerlingen ook analytische, creatieve en praktische denkvaardigheden, wat hun brede cognitieve groei stimuleert. 
  • De rekenlijn biedt scholen een doordacht en structureel verrijkingsaanbod voor sterke rekenaars, zonder extra belasting voor het team. 

 

  • Een uitdagend aanbod versterkt de motivatie en prestaties van sterke rekenaars (Singer et al., 2016). 
  • Succesvolle intelligentie vraagt om analytische, creatieve én praktische vaardigheden (Sternberg, 2002). 
  • In de Taxonomie van Bloom wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten denkvaardigheden. Hogere orde denkvaardigheden (analyseren, evalueren, creëren) helpen leerlingen kennis op een andere, diepere manier te verwerken (Krathwohl, 2002). 

Bronnen:

• Krathwohl, D. R. (2002). A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Theory Into Practice, 41(4), 212-218.
• Singer, F. M., Sheffield, L. J., Freiman, V., & Brandl, M. (2016). Research On and Activities For Mathematically Gifted Students. 
• Sternberg, R. J. (2005). The theory of successful intelligence. Interamerican Journal of Psychology, 39(2), 189–202. 

Meer en actuele informatie over een zichtzending, licenties en prijzen is te vinden op www.briljantonderwijs.nl.