1.1 Introductie rekenlijn

1.1 Introductie rekenlijn

Wat is de verrijkende rekenlijn?
  • De rekenlijn van Briljant Onderwijs is een verrijkende rekenmethode voor sterke rekenaars in groep 3 t/m 8.
  • De methode is een aanvulling op het bestaande rekenprogramma en kan naast iedere reguliere methode worden ingezet.
  • Instructievideo’s en kant-en-klare werkbladen maken de lessen eenvoudig uitvoerbaar met minimale voorbereidingstijd.
  • Leerlingen werken aan uitdagende en verdiepende rekenonderwerpen binnen een heldere, doorgaande leerlijn.
  • Rekenconcepten worden expliciet aan leerlingen uitgelegd.
  • In deze module ontdek je de doelen, de opbouw en de mogelijkheden van de rekenlijn, zodat je deze effectief kunt gebruiken binnen de school. 
  • Veel scholen bieden verrijking nog fragmentarisch en leerkrachtafhankelijk aan, zonder duidelijke lijn (Inspectie van het Onderwijs, 2019). 
  • Specifieke instructie voor hoogpresterende leerlingen komt weinig voor (Prast & Hickendorff, 2023)
  • Het is van belang dat scholen een structureel, haalbaar en duurzaam verrijkend rekenaanbod bieden met heldere leerlijnen en ondersteunende materialen (Sjoers & Baggelaar, 2025). 

Bronnen:

  • Inspectie van het Onderwijs. (2019). De staat van het onderwijs 2019. Inspectie van het Onderwijs.  
  • Prast, E. J., & Hickendorff, M. (2023). How do Dutch teachers implement differentiation in primary mathematics education? Effective Teaching Around the World: Theoretical, Empirical, Methodological and Practical Insights, 757–774. 
  • Sjoers, S., & Baggelaar, N. (2025). Sterke rekenaars in het basisonderwijs. CPS Uitgeverij.

Meer en actuele informatie over een zichtzending, licenties en prijzen is te vinden op www.briljantonderwijs.nl.