1.3 Doorgaande leerlijnen

1.3 Doorgaande leerlijnen

Welke onderwerpen komen aan bod?
  • De rekenlijn bestaat uit 28 doorgaande leerlijnen die lopen van groep 3 tot en met 8. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld Fibonacci, fractalen en priemgetallen. Deze leerlijnen zijn overzichtelijk weergegeven op de leerlijnenposter.
  • Elke week staat één vaardigheid centraal. Leerlingen leren stap voor stap steeds complexere onderwerpen beheersen. De onderwerpen bouwen logisch op elkaar voort. In de leerlijn priemgetallen ontdekken leerlingen eerst wat priemgetallen zijn, daarna hoe je priemontbindingen maakt en vervolgens hoe je het grootste gemene deler of het kleinste gemene veelvoud berekent.
  • De kracht van de doorgaande leerlijnen is dat er structuur en samenhang ontstaat. Leerlingen krijgen geen losse opdrachten, maar werken binnen een duidelijke lijn waarin nieuwe kennis steeds verbonden wordt aan wat ze al geleerd hebben.
  • Voor scholen biedt dit overzicht en continuïteit. Leerkrachten zien precies waar leerlingen staan en waar ze naartoe werken. Dat geeft houvast en maakt het voor zowel leerlingen als ouders inzichtelijk welke onderwerpen aan bod komen.
  • Bij verrijkend rekenonderwijs is een doorlopende, herkenbare leerlijn essentieel (Sjoers & Baggelaar, 2025). 
  • Complexe kennis moet stapsgewijs worden opgebouwd; een curriculum met duidelijke structuur en samenhang vergroot het leerrendement (Surma et al., 2025).

Bronnen:

  • Sjoers, S., & Baggelaar, N. (2025). Sterke rekenaars in het basisonderwijs. CPS Uitgeverij.
  • Surma, T., Vanhees, C., Wils, M., Nijlunsing, J., Crato, N., Hattie, J., Muijs, D., Rata, E., Wiliam, D., & Kirschner, P. A. (2025). Developing Curriculum for Deep Thinking: The Knowledge Revival. Springer.

 

Meer en actuele informatie over een zichtzending, licenties en prijzen is te vinden op www.briljantonderwijs.nl.