1.3 Onderzoekend leren (stap 1-6)
1.3 Onderzoekend leren (stap 1-6)
Stap 1: Wat is het onderwerp?
- Wat heeft de meester/juf verteld over het onderwerp?
- Kijk in boeken over het onderwerp.
- Zoek op internet over het onderwerp.
- Maak aantekeningen in de projectgids.
Tips voor zoekwoorden (ook afbeeldingen)

Tips voor websites
Stap 2: Wat weet ik er al van?
- In de projectgids bij stap 2 schrijf je minstens zes woorden in het woordweb op.
- Als je werkt in een groepje, maak je samen één woordweb.
Stap 3: Welke kennis wil ik opdoen?
- Denk na over wat je graag wil leren over het onderwerp.
- Bedenk vijf tot tien leervragen of kies uit de voorbeeldleervragen.
- Controleer de vragen aan de hand van de checklist.
- Kies twee leervragen uit waar je aan wil werken dit project.
Checklist leervragen
- Past de leervraag bij het onderwerp?
- Is de vraag leerzaam?
- Is er genoeg informatie over te vinden?
- Is de vraag haalbaar om te beantwoorden?
Voorbeeld leervragen
Analyseren
- Wat is het verschil tussen UNESCO en werelderfgoed?
- Op welke manier hebben natuurkrachten zoals water of vulkanen bijzondere landschappen gemaakt?
- Welke drie overeenkomsten en drie verschillen zijn er tussen klassieke en moderne wereldwonderen?
- Stel dat er zou nooit meer een toerist komen kijken naar een wonder, wat zou er dan met die omgeving gebeuren?
Evalueren
- Welk wereldwonder zou jij het belangrijkste vinden om te beschermen? Leg uit.
- Denk je dat de natuur of de mens de mooiste wonderen heeft gemaakt? Licht je mening toe.
- Als jij had mogen stemmen, welk modern wereldwonder had jij gekozen? En waarom?
Creëren
- Ontwerp je eigen wereldwonder. Hoe ziet het eruit en waarom is het bijzonder?
- Schrijf een korte tekst waarin je een nieuw natuurwonder beschrijft alsof je er zelf bent geweest.
- Bedenk een reisroute langs drie wereldwonderen die jij zou willen bezoeken en leg uit waarom je deze gekozen hebt.
Stap 4: Hoe ga ik presenteren?
- Bedenk op welke manier je het antwoord op jouw leervragen wil presenteren.
- In de projectgids bij stap 4 zie je allerlei ideeën voor presentatievormen.
- Vink aan wat jou aanspreekt of vul je eigen idee in.
Stap 5: Aan welk persoonlijk leerdoel ga ik werken?
- Kies in de projectgids een persoonlijk leerdoel waar jij beter in wil worden.
- Geef jezelf een cijfer hoe goed je het nu vindt gaan.
- Bedenkt hoe je gaat oefenen en wie je kan helpen.
Je kunt ook gebruik maken van de themakaarten van de SLO voor het kiezen van een doel en deze overschrijven in jouw projectgids.
Stap 6: Wat is mijn planning?
Dit project duurt acht weken.
Vul de planning in de projectgids in.
Planning
- Les 2: leervraag 1
- Les 3: leervraag 1 en 2
- Les 4: leervraag 2 en voorbereiding doe-opdracht
- Les 5: doe-opdracht
- Les 6: presentaties afmaken
- Les 7: oefenpresentatie
- Les 8: presentatie