Een schooljaar bestaat uit vier blokken van acht weken, waarvan zeven weken met nieuwe instructie- en herhalingsonderwerpen en één checkweek.
In de checkweek kunnen scholen kiezen hoe ze de les inzetten: als herhalingsles om kennis te consolideren of als formatief toetsmoment om voortgang en hiaten te zien.
Deze opzet geeft scholen ruimte om de rekenlijn te laten aansluiten bij de eigen onderwijsvisie.
De vaste jaarstructuur zorgt voor houvast, voorspelbaarheid en overzicht voor zowel leerlingen als leerkrachten.
Voorbeeld blokopbouw: groep 6 - blok 1
Onderbouwing
Herhaling en gespreid oefenen (spaced practice) zijn cruciaal voor duurzame kennisopbouw (Weinstein, Madan & Sumeracki, 2018).
Formatieve toetsing maakt voortgang en hiaten in het leerproces zichtbaar en helpt leerkrachten om hun onderwijs af te stemmen op de behoeften van leerlingen (van den Berg, Harskamp & Suhre, 2016).
Structuur en samenhang van een curriculum versterken het leerrendement (Surma et al., 2025).
Bronnen:
Surma, T., Vanhees, C., Wils, M., Nijlunsing, J., Crato, N., Hattie, J., Muijs, D., Rata, E., Wiliam, D., & Kirschner, P. A. (2025). Developing Curriculum for Deep Thinking: The Knowledge Revival. Springer.
van den Berg, M., Harskamp, E. G., & Suhre, C. J. M. (2016). Developing classroom formative assessment in Dutch primary mathematics education. Educational Studies, 42(4), 305–322.
Weinstein, Y., Madan, C. R., & Sumeracki, M. A. (2018). Teaching the science of learning. Cognitive Research: Principles and Implications, 3(1), Article 2.
Zichtzending en licenties
Meer en actuele informatie over een zichtzending, licenties en prijzen is te vinden op www.briljantonderwijs.nl.