1.4 Jaarstructuur en blokopbouw

1.4 Jaarstructuur en blokopbouw

Hoe zijn de lesweken opgebouwd?
  • Een schooljaar bestaat uit vier blokken van acht weken, waarvan zeven weken met nieuwe instructie- en herhalingsonderwerpen en één checkweek.

  • In de checkweek kunnen scholen kiezen hoe ze de les inzetten: als herhalingsles om kennis te consolideren of als formatief toetsmoment om voortgang en hiaten te zien.

  • Deze opzet geeft scholen ruimte om de rekenlijn te laten aansluiten bij de eigen onderwijsvisie.

  • De vaste jaarstructuur zorgt voor houvast, voorspelbaarheid en overzicht voor zowel leerlingen als leerkrachten.

  • Herhaling en gespreid oefenen (spaced practice) zijn cruciaal voor duurzame kennisopbouw (Weinstein, Madan & Sumeracki, 2018).
  • Formatieve toetsing maakt voortgang en hiaten in het leerproces zichtbaar en helpt leerkrachten om hun onderwijs af te stemmen op de behoeften van leerlingen (van den Berg, Harskamp & Suhre, 2016).
  • Structuur en samenhang van een curriculum versterken het leerrendement (Surma et al., 2025).

Bronnen:

  • Surma, T., Vanhees, C., Wils, M., Nijlunsing, J., Crato, N., Hattie, J., Muijs, D., Rata, E., Wiliam, D., & Kirschner, P. A. (2025). Developing Curriculum for Deep Thinking: The Knowledge Revival. Springer.
  • van den Berg, M., Harskamp, E. G., & Suhre, C. J. M. (2016). Developing classroom formative assessment in Dutch primary mathematics education. Educational Studies, 42(4), 305–322.
  • Weinstein, Y., Madan, C. R., & Sumeracki, M. A. (2018). Teaching the science of learning. Cognitive Research: Principles and Implications, 3(1), Article 2.

Meer en actuele informatie over een zichtzending, licenties en prijzen is te vinden op www.briljantonderwijs.nl.