Elke lesweek heeft dezelfde structuur: een instructievideo bij het nieuwe onderwerp, gevolgd door vier werkboekopdrachten (ook te downloaden en te printen).
Opdracht 1 hoort bij het nieuwe onderwerp en is verplicht; opdrachten 2, 3 en 4 bieden extra oefening en uitdaging en mogen in willekeurige volgorde gemaakt worden.
Leerkrachten begeleiden de leerlingen in drie korte contactmomenten: start (video en uitleg), midden (tussentijdse check) en afsluiting (nabespreking).
Leerlingen kunnen na de instructie zelfstandig werken en bij vragen of onduidelijkheden de video opnieuw bekijken via hun leerlinginlog.
Gerichte feedback helpt leerlingen begrijpen waar ze staan in hun leerproces, waar ze naartoe werken en welke stappen ze kunnen zetten om verder te komen (Hattie & Clarke, 2019).
Ook sterke rekenaars hebben instructie en begeleiding nodig op hun niveau (Sjoers & Baggelaar, 2025).
Een duidelijk gestructureerd curriculum met ruimte voor begeleiding en reflectie versterkt motivatie en stimuleert diep leren (Surma et al., 2025).
Sjoers, S., & Baggelaar, N. (2025). Sterke rekenaars in het basisonderwijs. Utrecht: CPS Uitgeverij.
Surma, T., Vanhees, C., Wils, M., Nijlunsing, J., Crato, N., Hattie, J., Muijs, D., Rata, E., Wiliam, D., & Kirschner, P. A. (2025). Developing curriculum for deep thinking: The knowledge revival. Cham: Springer.
Zichtzending en licenties
Meer en actuele informatie over een zichtzending, licenties en prijzen is te vinden op www.briljantonderwijs.nl.