1.5 Aanpak en begeleiding per lesweek

1.5 Aanpak en begeleiding per lesweek

Hoe ziet een lesweek eruit?
  • Elke lesweek heeft dezelfde structuur: een instructievideo bij het nieuwe onderwerp, gevolgd door vier werkboekopdrachten (ook te downloaden en te printen).

  • Opdracht 1 hoort bij het nieuwe onderwerp en is verplicht; opdrachten 2, 3 en 4 bieden extra oefening en uitdaging en mogen in willekeurige volgorde gemaakt worden.

  • Leerkrachten begeleiden de leerlingen in drie korte contactmomenten: start (video en uitleg), midden (tussentijdse check) en afsluiting (nabespreking).

  • Leerlingen kunnen na de instructie zelfstandig werken en bij vragen of onduidelijkheden de video opnieuw bekijken via hun leerlinginlog.

  • Gerichte feedback helpt leerlingen begrijpen waar ze staan in hun leerproces, waar ze naartoe werken en welke stappen ze kunnen zetten om verder te komen (Hattie & Clarke, 2019).
  • Ook sterke rekenaars hebben instructie en begeleiding nodig op hun niveau (Sjoers & Baggelaar, 2025).
  • Een duidelijk gestructureerd curriculum met ruimte voor begeleiding en reflectie versterkt motivatie en stimuleert diep leren (Surma et al., 2025).

Bronnen

  • Hattie, J., & Clarke, S. (2019). Visible learning: Feedback. London: Routledge.
  • Sjoers, S., & Baggelaar, N. (2025). Sterke rekenaars in het basisonderwijs. Utrecht: CPS Uitgeverij.
  • Surma, T., Vanhees, C., Wils, M., Nijlunsing, J., Crato, N., Hattie, J., Muijs, D., Rata, E., Wiliam, D., & Kirschner, P. A. (2025). Developing curriculum for deep thinking: The knowledge revival. Cham: Springer.

Meer en actuele informatie over een zichtzending, licenties en prijzen is te vinden op www.briljantonderwijs.nl.