Projectdoelen
Projectdoelen
Algemeen
- Leerlingen werken samen met peers (gelijkgestemden).
- Leerlingen worden uitgedaagd door middel van verdieping en verbreding van het lesaanbod.
- Leerlingen ontwikkelen meta-cognitieve, sociaal-emotionele, creatieve en executieve vaardigheden, zoals plannen, leren met en van elkaar, presenteren en reflecteren.
- Leerlingen doen kennis op, waarbij de nadruk ligt op de volgende onderdelen van de taxonomie van Bloom: analyseren (uitpluizen, verschillen en overeenkomsten zoeken), evalueren (mening geven, beoordelen) en creëren (iets nieuws bedenken met wat je weet).
- Leerlingen ontwikkelen hun analytische, creatieve en praktische vaardigheden.
- Er wordt tegemoet gekomen aan de leerhonger van de leerlingen.
- Leerlingen krijgen de kans om hun interessegebieden te vergroten.
Onderzoekend leren
- Leerlingen leren hoe zij zich kunnen oriënteren op een (nieuw) onderwerp.
- Leerlingen leren hoe zij goede leervragen kunnen opstellen bij de onderdelen analyseren, evalueren en creëren.
- Leerlingen ontwikkelen hun presentatievaardigheden.
- Leerlingen werken op een oplossingsgerichte manier aan een persoonlijk leerdoel.
- Leerlingen leren hoe zij een planning kunnen maken en zich hieraan kunnen houden.
- Leerlingen leren hoe zij hun leervragen kunnen beantwoorden met het doen van eigen onderzoek.
- Leerlingen oefenen met het geven van feedback aan medeleerlingen.
- Leerlingen leren te reflecteren op hun eigen werk en vaardigheden.
Projectspecifiek
- Leerlingen maken door middel van kennisvergroters kennis met de volgende onderwerpen: klassike wereldwonderen, bouwkunst, mythen, nalatenschap, moderne wereldwonderen, architectuur, toerisme, natuur wereldwonderen, krachten van de natuur, biodiversiteit, bescherming, bedreiging, stemmen, UNESCO en werelderfgoed.
- Leerlingen werken aan hun creatieve en praktische vaardigheden door de volgende doe-opdrachten: het maken van een reisgids, een mini-documentaire of een maquette.
- Kerndoel 47: De leerlingen leren de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te vergelijken met die in omgevingen elders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven landschap, wonen, werken, bestuur, verkeer, recreatie, welvaart, cultuur en levensbeschouwing. In ieder geval wordt daarbij aandacht besteed aan twee lidstaten van de Europese Unie en twee landen die in 2004 lid werden, de Verenigde Staten en een land in Azië, Afrika en Zuid-Amerika.
- Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.