1.3 Onderzoekend leren (stap 1-6)

1.3 Onderzoekend leren (stap 1-6)

Oriënteer je op het onderwerp. 

• Wat heeft de meester/juf verteld over het onderwerp?
• Kijk in boeken over het onderwerp.
• Zoek op internet over het onderwerp.

Maak aantekeningen op de projectbladen bij stap 1.

Tips voor zoekwoorden (ook afbeeldingen): natuurverschijnsel, natuurfenomeen, optische verschijnselen, regenboog, poollicht, eclips, vuurvliegjes, zeevonk, roze meer, halo, fata morgana, vulkanen, aardbeving, tsunami, onweer, orkaan, tornado, …

Tips voor websites:
www.docukit.nl
• www.jeugdbieb.nl
www.schooltv.nl
• https://9-12.jeugdbibliotheek.nl/weten/info-voor-werkstuk-en-spreekbeurt.html

• https://dekennisvannu.nl/site/dossier/Wolken-kijken/40
• https://www.nationalgeographic.nl/categorie/onderwerpen/reizen-en-avontuur/natuurfenomeen
• https://www.proximus.be/pickx/nl/111308/15-vreemde-natuurfenomenen
• https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/de-aarde/8-bijzondere-natuurverschijnselen-die-je-moet-zien

Maak een woordweb

Schrijf op de projectbladen bij stap 2 minstens zes woorden die te maken hebben met het onderwerp.

Als je samenwerkt, doe je deze opdracht in je groepje.

Vink aan welke voorbeeldleervragen je interessant lijken. Of bedenk zelf leervragen. Maak vragen waarbij je analyseert, evalueert of creëert.

Kies daarna twee leervragen die jij in dit project gaat beantwoorden.

• Past de leervraag bij het onderwerp?
• Is de vraag leerzaam?
• Is er genoeg informatie over te vinden?
• Is de vraag haalbaar om te beantwoorden?

Bedenk hoe je het antwoord op jouw leervragen wilt presenteren. Vink aan of vul dit in op de projectbladen bij stap 4.

• Kies één persoonlijk leerdoel bij stap 5 op de projectbladen.
• Of kies een doel van de themakaarten van de SLO en schrijf het doel over.
• Vul in hoe je aan jouw doel gaat werken om er beter in te worden.

Dit project duurt acht weken.

Maak de planning op
de projectbladen bij stap 6 af. Vul in bij les 2, 3 en 4 wanneer welke leervraag wordt gedaan.

Planning
• Les 2: leervraag 1
• Les 3: leervraag 1 en 2
• Les 4: leervraag 2
• Les 5: Newton-schijf maken
• Les 6: presentaties afmaken
• Les 7: oefenpresentatie
• Les 8: presentatie