Zoeken

module-mb-bb

Bollen, knollen en zaden

Narcissen, aardbeien, tomaten… het hele jaar door kunnen we genieten van wat er allemaal groeit in de natuur. In deze module onderzoeken leerlingen hoe bollen, knollen en zaden groeien. Ook wordt uitgelegd wat bladgroenkorrels zijn en hoe fotosynthese werkt. Leerlingen onderzoeken een ui en maken een biologische tekening. Ze laten bonen ontkiemen tot een bonenplantje en […]

Bollen, knollen en zaden Meer lezen »

Beroepen

Werken in een ziekenhuis, in de bouw of in je eigen winkel… Er zijn zoveel beroepen! In deze module leren leerlingen over beroepen (sectoren, ambachten, industrialisatie en het verschil tussen arm en rijk). Ze maken een mindmap over beroepen en gaan aan de slag met denkvragen over beroepen. Bijvoorbeeld over welke beroepen er in de

Beroepen Meer lezen »

Meubels van ijsstokjes

In twee kant-en-klare digibordlessen maken en ontwerpen leerlingen meubels van ijsstokjes. Aan het eind van de module denken zij na over hun eigen vaardigheden. Waar vonden zij zichzelf tijdens deze opdracht sterk in? In de analytische, praktische en/of creatieve denkvaardigheden?

Meubels van ijsstokjes Meer lezen »

Dinosauriërs

Tyrannosaurus, Stegosaurus, Apatosaurus en Triceratops: enorm lang geleden leefden deze indrukwekkende dieren. Wist je dat we nog steeds niet weten welke kleur de dinosauriërs hadden? En welk geluid ze maakten? Toch is er onder andere door opgravingen van skeletten en vondsten van pootafdrukken inmiddels veel bekend over deze fascinerende dieren. In deze module gaan leerlingen

Dinosauriërs Meer lezen »

Schaken

In deze module leren leerlingen m.b.v. instructievideo’s schaken: de basisregels, drie gouden regels, herdersmat, pat, en passant slaan. Deze module zit zowel in de rekenlijn als de themalijn. NB Kun je als leerkracht zelf nog niet schaken? Dat is geen probleem, je leert het spel dan tegelijkertijd met de leerlingen.

Schaken Meer lezen »

Reuzenraderen

In twee kant-en-klare digibordlessen gaan leerlingen aan de slag met het ontwerpen van reuzenraderen. Dit doen ze a.d.h.v. de volgende stappen:1. Wat is de opdracht?2. Bereid de opdracht voor.3. Maak een eerste versie.4. Test en verbeter. Met behulp van handige instructievideo’s en voorbeeldonderdelen kunnen leerlingen creatief aan de slag met het maken van hun eigen

Reuzenraderen Meer lezen »

Basketbalspel

In twee kant-en-klare digibordlessen gaan leerlingen aan de slag met het ontwerpen van een basketbalspel. Dit doen ze a.d.h.v. de volgende stappen:1. Wat is de opdracht?2. Bereid de opdracht voor.3. Maak een eerste versie.4. Test en verbeter. Met behulp van handige instructievideo’s en voorbeeldonderdelen kunnen leerlingen creatief aan de slag met het maken van hun

Basketbalspel Meer lezen »

Knikkerbaan

In deze module ontwerpen leerlingen een knikkerbaan.  Dit doen zij a.d.h.v. de volgende stappen:1. Wat is de opdracht?2. Bereid de opdracht voor.3. Maak een eerste versie.4. Test en verbeter. Met behulp van handige instructievideo’s en voorbeeldonderdelen is deze module een gegarandeerd succes. Tip 1: koppel deze module aan de groeimindset en/of de leerkuil.Tip 2: laat leerlingen die

Knikkerbaan Meer lezen »

Fantasieverhaal schrijven

In drie kant-en-klare digibordlessen gaan leerlingen aan de slag met het schrijven van een fantasieverhaal. Leerlingen leren over het genre ‘fantasieverhalen’. Vervolgens schrijven zij in zes stappen een eigen fantasieverhaal. Eerst brainstormen ze over het wie, wat, waar en wanneer. En bedenken ideeën voor een begin, midden, climax en eind. Daarna schrijven ze een eerste,

Fantasieverhaal schrijven Meer lezen »

Spel over uitvinder

In vier kant-en-klare digibordlessen gaan leerlingen aan de slag met het maken van een spel over een uitvinder naar keuze. Dit mag een uitvinder van vroeger zijn, maar ook een uitvinder uit het heden. Leerlingen gaan op zoek naar betrouwbare en bruikbare informatie over de uitvinder. Vervolgens gaan zij in acht stappen aan de slag

Spel over uitvinder Meer lezen »