Zoeken

briljantproject

Muziek

Muziek – de meeste mensen houden ervan! Ze luisteren ernaar of maken zelf muziek. In dit project wordt ingegaan op filmmuziek, notenschrift, digitale muziek, geluidstrillingen, muziekinstrumenten en muziekgeschiedenis. Leerlingen maken zelf digitale muziek met behulp van het programma Song maker (Chrome music lab). Ook maken ze een flessenorgel en proberen hier eenvoudige liedjes op te spelen. Leerlingen ontwerpen een […]

Muziek Meer lezen »

Hersenen

De hersenen zijn het ingewikkeldste orgaan van het hele lichaam. Hoe werken ze precies en hoe zitten ze in elkaar? Wat gebeurt er in je hersenen als je leert? Welke soorten geheugen zijn er en hoe zorg je goed voor je hersenen? Deze vragen komen in dit project aan bod.  Verder leren leerlingen vier manieren

Hersenen Meer lezen »

Tropische regenwouden

Tropische regenwouden zijn prachtig! Vol met bijzondere, kleurrijke, maar ook giftige planten en dieren. In dit project wordt ingegaan op de ligging, het klimaat, de indeling, flora, fauna, bewoners en de bedreigingen voor een tropisch regenwoud. Leerlingen bedenken en beantwoorden eigen leervragen. Leerlingen gaan ook creatief aan de slag met het maken van een tropisch

Tropische regenwouden Meer lezen »

Menselijk lichaam

Ons lichaam zit heel ingewikkeld in elkaar! Eigenlijk veel te ingewikkeld om in één project te kunnen stoppen. In dit project wordt daarom in een vogelvlucht het menselijk lichaam verkend. Hoe heten de bekendste botten? Wat zijn organen en hun functies? Welke gewrichten zijn er? En hoe werkt het hart en de bloedsomloop? Leerlingen kunnen

Menselijk lichaam Meer lezen »

Wereldwonderen

In dit project leren leerlingen over wereldwonderen:• de 7 klassieke wereldwonderen• de 7 moderne wereldwonderen• de 7 natuur wereldwonderen• de Unesco werelderfgoedlijst Ook maken leerlingen een maquette van een wereldwonder naar keuze. Uiteraard doen zij ook onderzoek naar hun eigen leervragen.

Wereldwonderen Meer lezen »

Hellas

Ooit begonnen in het Oude Griekenland (Hellas) de Olympische Spelen! Maar er valt nog veel meer te ontdekken over Hellas. In dit project leren leerlingen hoe het land eruit zag, waarom er zoveel tempels staan, over theatervoorstellingen en hoe mensen leefden in de polei (steden).  Leerlingen maken zelf een pot van klei in oud-Griekse stijl.Ook

Hellas Meer lezen »

Heelal

Het heelal is indrukwekkend groot! Leerlingen ontdekken in dit project wat er allemaal te vinden is in ons zonnestelsel en daarbuiten. Denk aan sterren, planeten, manen, satellieten, kometen, zwarte gaten en ruimte-afval.  Ook ruimtevaart komt aan bod. Hoe ga je als astronaut de ruimte in?  Naast het doen van onderzoek van de eigen leervragen gaan

Heelal Meer lezen »

Eigen onderwerp

Een eigen onderwerp kiezen! Of leerlingen nu geïnteresseerd zijn in mode, dieren, auto’s, zwarte gaten, gesteenten of de politie… In dit project duiken leerlingen in hun zelfgekozen onderwerp. Dit mogen ze alleen of samen met anderen doen. Ze kiezen zelf hoe ze opgedane kennis willen presenteren. Dit project biedt veel ruimte voor eigen inbreng van

Eigen onderwerp Meer lezen »

Egypte

Piramides, farao’s, hiërogliefen, de Nijl en papyrus: de bijzondere wereld van (het oude) Egypte. In dit project leren leerlingen over het nieuwe en het oude Egypte. Zij ontwerpen een eigen schrift, lijkend op de hiërogliefen. Ook maken ze zelf papier van oude kranten en een piramide van suikerklontjes, karton, lego of ander materiaal. Tot slot

Egypte Meer lezen »

Dierenrijk

Er zijn zóveel dieren, zowel op het land, in zee als in de lucht. Dieren dichtbij of juist in verre landen. Gevaarlijke, slimme, snelle, glibberige, grote en piepkleine dieren… Het dierenrijk is indrukwekkend en ook onvoorstelbaar groot! In dit project worden de acht afdelingen (groepen) besproken waarin dieren worden verdeeld. Het verschil tussen planteneters en

Dierenrijk Meer lezen »